fbpx

Trigger Points

Trigger Points

Co jsou to Trigger points?

Trigger points jsou velmi bolestivá a dráždivá místa ve svalech, které nalezneme silnějším promačkáváním svalu napříč svalovým vláknem.

Jsou tedy takovou závažnější formou zatuhlin ve svalech a mají celou řadu specifik. Jsou to například:

  • bez ošetření mohou ve svalu přetrvat roky
  • mění chemii ve svalech, narušují chemickou rovnováhu
  • nadměrně zkracují sval
  • přenáší bolest po fasciích do jiných míst
  • mohou způsobovat různé autonomní jevy (od pocení, slinění až po závratě a potíže s rovnováhou)

Jak vznikají trigger pointy?

Trigger pointy vznikají dvěma způsoby:

  1. přímo – při nadměrném přetížení svalu
    • akutní přetížení dlouhodobější napři. výšlap, jízna na kole, tanec, dlouhé sezení v letadle,…
    • akutní přetížení jednorázové např. při úrazu, pádu, zvedání těžkého břemene, traumatu, …
  2. nepřímo – v důledku patologií vnitřních orgánů nebo psychosomaticky (strachy, úzkosti, deprese,..)

Jak poznáme, že máme v těle trigger pointy?

Trigger points poznáme nejčastěji tak, že se nám opakují čas od času bolesti na stále stejných místech těla např. v trapézech, mezi lopatkami, v bedrech, krku, hlavě,.. Také problémy s koleny, kotníky, kyčlemy či rameny jsou často způsoběny trigger pointy. Není to jasné potvrzení, ale jsou to dobré indície a důvody si tyto indície ověřit.

Trigger pointy bychom mohli také nazývat tricky points, pro jejich záludnost. Můžeme je mít ve svalech celé roky, ale nemusí nám to být zřejmé. Jak je to možné? Tyto důvody Vám mohou Vám vysvětlit:

  • trigger pointy jsou po vzniku bolestivé, ale asi po týdnu se stanou latentním trigger pointy – jsou tam stále, ale už nebolí
  • přenesená bolest – často cítíme bolest na jiných místech než je samotný problém díky přenášení bolesti po fasciích
  • sval s trigger pointy je zkrácený a jsou díky němu přetížené i ostatní svaly svalové skupiny. Při nepřiměřeném protahování si můžeme díky trigger pointům vytvořit ve svalech mikrotrihlinky.
  • sami se neuvolní – trigger pointy zůstavájí ve svalech celé roky, ale bolí nás jen občas, především když se vyčerpáme, přetížíme nebo oslabíme
  • s trigger pointy nemůžeme podávat 100% výkon – vaše tělo si je vědomé svých omezení a nepustí Vás do plného výkonu

Nejsnadnějí můžeme najít trigger pointy s oborníkem, který je zná a ví kam šáhnout. Pomoci si můžeme i sami, ale vezme si to nějaký čas na prostudování tématu a následné experimenty.

Jak se trigger pointy uvolňují?

Trigger points se dají uvolnit zpravidla třemi způsoby:

  1. nejběžnější metodou je uvolnění v protažení řízenou bolestí – tedy nalezneme trigger point, zmáčkneme tak, aby bolest byla na maximu snesitelnosti a klient se nezačal bránit, držíme minutu a přitom protahujeme sval do maxima.
  2. horká lázeň nebo sprcha – chemie v trigger pointech se mění i vlhkým horkem. Pokud si dáme tedy horkou lázeň či sprchu postižených částí a následně se ihned po lázni zabalíme do deky a lehneme si na stejnou dobu, jak trvalo nahřívání do peřin, může také dojít k uvolnění. Ještě je důležité protáhnout sval do maxima po celé procedůře. Musíme ovšem počítat s tím, že tato metoda není stejně účinná jako klasické uvolňovaní.
  3. trigger points se dají také uvolnit biodynamickou masáží či kraniosakrální biodynamikou. To jsou velmi jedmné masáže či metody a jsou vhodné pro klienty, kteři nesnesou bolest, připadně nemohou podstoupit klasické ošetření z jiných důvodů jako jsou např. léky na ředějí krve apod. Opět zde uvolňování probíhá jinak a je třeba brát v úvahu, že zde může být potřeba ošetření vícekrát opakovat.

Kdy se trigger points metoda nepoužívá? Kontraindikace

Trigger points metoda se nemůže používat pro klienty s těmito omezeními.

Varfarizovaní klienti.

Czk65070 minut
Czk85090 minut